Review – Creative Sound BlasterX AE-5

Scris de: , in categoria: Diverse, Featured Articles, in 14 November, 2017.

Teste

Asa cum era de asteptat, Sound BlasterX AE-5 este foarte puternic pe iesirea de casti – indiferent de modelul de casti avut cu greu se poate depasi 50-60 % din volumul maxim. Eu am desfasurat testele pe o pereche de casti HyperX Cloud Revolver, comparand sunetul cu cel obtinut de placa de sunet externa Sound BlasterX G5 precum si de o placa de baza Z270 dotata cu codec Realtek ALC1220. Daca pe placa cu ALC1220 am putut suporta volumul aproape de maxim (amplificarea este realizata printr-un OPAMP uzual ce nu poate furniza prea mult curent), G5 pe setarea de amplificare Low putea fi suportat pana spre 70-80% in timp ce AE-5 are un maxim de 50-60% (difera in functie de muzica ascultata).

La calitatea auditiei muzicale am avut diferente destul de notabile, ALC1220 oferind un sunet echilibrat si corect dar cu lipsuri evidente pe partea de detalii si dinamica. Sound BlasterX G5 a uimit prin soundstage-ul deosebit si prezenta data in special de mediile inalte (zona vocii feminine si a instrumentelor cu corzi) ce sunt impinse in fata, usor fortat. Trecand la AE-5 pot spune ca am avut o surpriza foarte placuta, semnatura sonora fiind departe fata de implementarile ES9018K2M testate deja. Din start trebuie sa spun ca ES9016K2M in viziunea Creative este precis, dinamic si nu iarta nimic. Daca aveti o sursa de calitate slaba (mp3, YouTube) atunci se va auzi prost (in special frecventele inalta care va vor deranja), daca in schimb aveti materiale lossless masterizate cum trebuie atunci va asigur ca vi se va zbarli piele pe maini, gat, etc. Da, atat de bun este AE-5!

O mare parte din dinamicitatea si separatia buna de care da dovada AE-5 in pasajele aglomerate (rock, muzica clasica) se datoreaza si amplificatorului Xamp ce vine cu o rezerva mare de putere si arhitectura dual-mono pentru evitarea crosstalk-ului intre canale. Frecventele inalte sunt exact cat trebuie (doar pe material de calitate), bass-ul este corect – mai putin cantitativ ca in cazul DAC-urilor AKM si BB, dar coboara destul de jos. Mediile sunt adevaratul atuu al DAC-urilor ESS, in implementarea corecta si cu sursa potrivita suna impecabil. De exemplu combinatia de tobe, cineli si saxofon din melodia Take Five a lui Dave Brubeck (vinyl rip, lossless format) te baga imediat in transa… sigur au facut ceva vrajitorii Creative cu aceasta placa de sunet. In orice caz, AE-5 suna cu 2 clase peste G5 prin urmare sunt curios ce solutie vor adopta pentru varful de gama (AE-7?!). Eu am cateva informatii dar nu pot sa vi le divulg inca, asadar stati aproape de noi!

Scout Mode 2.0 poate fi util in conditii competitive de gaming, insa pentru mine este obositor, background-ul jocului ramand mult in spate comparativ cu zgomotele adversarilor. Nu am fost niciodata un fan al emularilor surround 5.1 si 7.1 folosind doar 2 difuzoare, asadar nu pot spune ca am fost impresionat de rezultatele oferite – pentru muzica oricum rezultatul este dezastruos, pentru filme este discutabil. Am apreciat in schimb posibilitatea de dezactivare a tuturor efectelor prin intermediul modurilor Stereo Direct si Headphone Direct.

Pentru auditie, printre altele am folosit si urmatoarele albume:

• Lyn Stanley – Potions (DSD)
  • Miles Davis – Bags’ Groove (DSD)