CERF 2009 – inchis vizitatorilor

Scris de: , in categoria: Editoriale, in 15 May, 2009.

Ajuns la a 18-a editie, singurul targ romanesc dedicat IT-ului inaugureaza in acest an prima editie dedicata exclusiv segmentului B2B (bussines to bussines). Dupa 17 editii deschise publicului larg, anul acesta CERF-ul va fi dedicat exclusiv  intalnirilor dintre marile companii, fiind inchis pentru public. Decizia de a transforma traditionalul targ romanesc de IT&C intr-un mediu destinat exclusiv intalnirilor de afaceri a fost precedata de scaderea drastica a pietei IT in cursul anului precedent, soldata cu falimentul unor mari retaileri (cum ar fi UltraPro) si cu reducerea cheltuielilor de promovare a unui numar mare de companii implicate in acest domeniu. Ultima lovitura primita de organizatori a venit in urma cu cateva zile, cand cei mai mari expozanti si-au anuntat lipsa din cadrul editiei din acest an. Orange, Vodafone, Romtelecom si RCD&RDS au anuntat ca nu vor participa in cadrul CERF 2009.

Evident, cu totii am putea pune decizia celor de la Expotek pe sema crizei financiare care a afectat majoritatea companiilor din IT-ul romanesc, directorul firmei Expotek, Dan Voicu, declarand de altfel ca acesta este motivul principal pentru transformarea CERF-ului intr-un eveniment B2B. Mai mult decat atat, Dan Voicu a declarat ca “CERF va reveni pe retail atunci cand vom avea din nou o piata de retail IT&C”, dand astfel de inteles ca CERF-ul va reveni la formula initiala de organizare in momentul in care piata IT din Romania isi va reveni dupa pierderile inregistrate in urma crizei financiare.

Cu toate acestea, nu putem sa spunem ca semnele sfarsitului celei mai mari expozitii de IT&C din Romania nu au fost evidente in cadrul ultimelor editii, acestea inregistrand un declin constant de la an la an.  Pe de o parte accesul la informatie este mult mai facil in ultimii ani, datorita publicatiilor on-line din Romania si din strainatate entuziastii avand acces la informatii despre ultimele produse chiar in momentul lansarii, interesul de a le vedea live cateva luni mai tarziu fiind mult diminuat fata de anii trecuti.  Pe de alta parte, preturile practicate de catre Expotek pentru spatiile de expunere in cadrul CERF-ului i-au nemultumit pe cei implicati in industrie si in cursul anilor trecuti, o serie de companii mari renuntand pe parcursul timpului la participarea in cadrul CERF-ului. In conditiile accesului facil la informatie si ale unui pret substantial cerut pentru spatiile de expunere, multe companii din industria IT au considerat ca beneficiile care pot surveni in urma participarii in cadrul unei asemenea expozitii nu justifica costurile si au renuntat la standurile pe care le ocupau in anii trecuti, sau au redus drastic spatiul de expunere. DIn pacate, formula pe care au fost organizate ultimele editii ale CERF-ului nu a fost cea mai potrivita, incercarea de a creea un amalgam cu “de toate, pentru toti” fiind soldata cu pierderea interesului din partea pasionatilor de IT. Ultimele editii au fost dominate de prezenta operatorilor de telecomunicatii, care si-au permis achizitionarea unor spatii de expunere cu mult disproportionate fata de cele alocate IT-ului. Mai mult decat atat, tendinta de re-orientare spre segmentul B2B si-a facut simtita prezenta in ultimii ani, atractie oferite consumatorilor scazand de la an la an sau transformandu-se in elemente al caror scop a fost atragerea unui numar cat mai mare de adolescenti, cu sau fara legatura cu IT-ul. Desigur, fetele frumoase si sumar imbracate pot fi intalnite in cadrul oricarei expozitii deschise consumatorilor, dar scopul lor ar trebui sa fie acela de a reprezenta un divertisment, nu o atractie principala in lipsa de altceva.  In cazul CERF-ului, exceptand standurile catorva companii si concursurile sau demonstratiile pasionatilor, atractiile oferite consumatorilor s-au diminuat de la an la a.

Existenta unui targ de IT dedicat segmentului B2B este un lucru pozitiv, care dovedeste maturitatea pietei. Insa in acelasi timp, existenta unui targ destinat publicului larg este la fel de importanta, si indiferent de rezultatele financiare pe care le va inregistra industria IT autohtona, un asemenea targ de succes nu poate fi organizat decat conform unei strategii coerente, aplicabile, care sa atraga intr-adevar consumatorii in cadrul unei asemenea expozitii. Ceea ce, din pacate, nu am vazut in ultimii ani. Sa speram ca pe viitor organizatorii vor tine cont de greselile trecutului si vor gasi din nou secretul din spatele magiei unei expozitii care ne-a incantat in trecut pe multi dintre noi.  Daca nu pentru beneficiul propriu sau pentru beneficiile aduse eventualilor expozanti, macar pentru pasionatii de IT, care de atatia ani au trecut portile unui eveniment unic, dedicat lor si numai lor.

Anul acesta CERF-ul se va desfasura pe perioada 3-5 Iunie, pretul unui bilet pentru o zi de expozitie fiind de 30 RON. Printre cei 40 de participanti, si-au anuntat prezenta Dell, EMC, Kaspersky, Microsoft, IBM, Romsym Data, Maguay, Concept Electronics si Microsoft, care revine in cadrul CERF-ului dupa 10 ani de absenta.

Din punctul de vedere al unui vizitator al majoritatii editiilor trecute… adio CERF!

Comentarii

12 comentarii la: CERF 2009 – inchis vizitatorilor

  1. DanD a scris pe:

    Bine ca nu sunt singurul care a simtit acest lucru!

    Cu ani in urma tin minte ca intram intr-o stare maxima de agitatie ca sa merg la CERFT, sa vad cu ochii mei ultimele noutati, sa discut cu oamenii, ne adunam mai multi “pasionati” ca sa mergem pana in Bucuresti [nu sunt din capitala] si era o adevarata mini-excursie.

    Aici am vazut prima oara -12 grade C la un procesor si alte minunatii si nimic nu se compara cu experienta vizuala, orice ar zice pe diverse site-uri. Si era o maxima tragedie cand intr-un an din diverse motive am ratat expozitia.

    Cu parere de rau constat ca s-a dus de rapa si poate e mai bine pentru ca in ultimele editii semana cu un bazar – cumpara cine ce mai apuca…

    DA! Adio CERF!

  2. ci, dupa parerea mea umila, cerf astia gresesc precum sugarul care se repede nesatul la sticla de vodca a tatalui alcoolic. daca s-au dus de rapa, astia de la chix, pardon, cerf, ar trebui sa-si ceara scuze. cum adica noi, publicul, nu avem acces? noi cumparam mai cerfilor, asta, cerbilor. ati uitat sintagma cu clientul care e si stapan? sunteti la fel de rataciti in tranzitie precum un tapir beat, noaptea, in cautare de legume proaspete. vreti b2b??? ok, io va transmit un s2s, de la suck to suck. victima voastra, stavri.

  3. Tile a scris pe:

    Expotek = FAIL. Mai mult de atat nu pot spune. Screw-up-urile pe care le-au facut anul trecut se vad acum.

  4. paul a scris pe:

    E bine gandita expozitia din acest an. Preturile de participare sunt mai mici, ai sanse sa ai venituri in urma expozitiei ( ca participant ). Singura problema e ca nu exista inca o hala pt retail, dar asta din cauza ca nimeni nu vrea sa participe. Nu e vina expotek, ci a celor care participau in mod traditional. Acestia au refuzat participarea, iar expotek a actionat conform faptului.

  5. De cativa ani toti potentialii participanti cu care am discutat erau de parere ca preturile sunt prea mari pentru ce ofera CERF. Publicitatea evenimentului in media de larga circulatie a scazut pana la aproape zero in 2008, publicul a scazut si el consistent de-a lungul ultimilor ani si preturile pentru participare au ramas sus.

    Evenimentul din 2008 – care a avut loc intr-o perioada cand industria IT si economia in general era la maximul pe care l-a atins vreodata – a fost un esec total; halele erau pustii si mi-a luat un sfert de ora sa vizitez ce ar fi fost oarecum de vazut. Slabe sanse ca anul acesta sa fi prezentat pentru cineva interes chiar daca nu ar fi fost criza economica.

    Lasand asta la o parte, nu inteleg mecanismul prin care ar putea avea un participant venituri in urma expozitiei. Intr-o piata canibalizata in care liderii anunta scaderi ale cifrelor de afaceri cu 30-60% sau chiar anunta faliment, putem vorbi de retur al investitiei dintr-un asemenea eveniment ? Eu sunt sceptic.

  6. Adrian Solomon a scris pe:

    Eu am primit pe mail invitatie la CERF 2009. Vrea cineva pentru ca eu sunt din Sibiu si oricum nu pot sa ajung

  7. George Balan a scris pe:

    Salut Adrian Solomon, daca mai ai invitatia poti sa mi-o dai mie, te rog, pe mail-ul [email protected]

  8. Monstru Post author a scris pe:

    Adrian ne-a trimis noua invitatia pe mail, ii multumim pe aceasta cale.

  9. M-am gândit că n-ar strica un update la acest articol. Vă mai amintiți ce spunea directorul general Expotek: „noi vom trimite invitații directe către 90.000 de manageri din companii cu afaceri de peste un milion de euro”. Rezultatul ? S-au strâns aproximativ 4.000 de vizitatori, o cifră la care, culmea, se așteptau.

    Despre ce a fost CERF-ul și cât de mult a însemnat el pentru „consumatorul” de IT din România vom avea destul timp să scriem, fiindcă e aproape sigur că târgul nu va mai reveni la formatul inițial. De altfel, de prin 2005 companiile de telecomunicații au început să monopolizeze standurile și firma mică din IT&C n-avea nici cea mai mică șansă să ocupe un stand. Acum, refuzați de aceleași companii, Expotek a forțat să se reorienteze și eu sper că acest format format B2B va prinde. M-aș bucura pentru ei. Mai rămâne problema utilizatorului obișnuit, home user-ul (cum îi zic englezii), care mă tem ca a fost scos din calcule… definitiv.

  10. Monstru Post author a scris pe:

    Am vizitat CERF-ul si anul acesta, dar sincer sa fiu chiar nu am avut despre ce sa povestesc…

  11. @Monstru
    Felicitări pentru articol, deşi îmi dau seama că subiectul nu ţi-a făcut nici o plăcere. Ai punctat însă bine avalanşa de kitch din ultimii ani (fetiţe, body painting, etc) şi faptul că CERF-ul se îndrepta spre o moarte singură.

    P.S. A ajuns şi la mine o invitaţie (printr-o cunoştinţă, fiindcă nu mă număr printre cei 90.000) însă nu m-am dus. Poate pentru că vreau să-mi amintesc CERF-ul aşa cum era el în primele ediţii.

  12. Monstru Post author a scris pe:

    Multumesc Andrei. Eu am vrut sa ma duc ca sa vad exact despre ce este vorba. Si m-am intristat destul de mult. Gandeste-te ca toata expozitia a fost comasata in pavilionul ala micut de la intrare. Ala a fost cerf-ul de anul asta 🙂

Lasa-ne un comentariu: