AMD Dragon to the rescue
Subiectul articolului nostru de astazi este un sistem RPC, proiectat si realizat de catre RHS Company, carora le multumim pe aceasta cale. Acest sistem este bazat pe cea mai recenta platforma de la AMD: Dragon. Aparuta la aproximativ 1 an si 2 luni dupa platforma Spider (Phenom, chipset 790FX + SB600, ATI Radeon HD3850/HD3870), AMD Dragon reprezinta o evolutie pe toate planurile, fiind bazata pe chipsetul deja matur 790GX + SB750 si pe generatia de placi video care a redefinit conceptul de performanta ridicata la pret de mainstream, HD4xxx (Radeon HD4850/HD4870/HD4870X2). Bineinteles, din acest ansamblu nu putea lipsi procesorul, adica recent lansatul AMD Phenom II despre care ati putut citi amplul articol al colegului meu Razvan, aici.
M-am gandit ca review-ul acestui sistem sa il fac din perspectiva unui client care il achizitioneaza si il foloseste la activitatile zilnice, cat si in aplicatii mari consumatoare de resurse (jocuri, randari, etc). Dupa cum puteti observa si in poza de mai sus, pe langa sistemul propriu-zis am primit si un kit tastatura + mouse destinate in principal jocurilor: Logitech G15 si mouse Logitech G9. Dar oare acest sistem se ridica la nivelul perifericelor livrate? Cu siguranta la sfarsitul articolului veti avea in cap format raspunsul la aceasta intrebare.
Prima componenta a sistemul identificata a fost carcasa eleganta a celor de la Spire, al carei design poarta semnatura celebrului Pininfarina. Marimea cutiei este considerabila, iar greutatea carcasei m-a facut chiar si pe mine (care nu sunt chiar asa firav) sa ma lupt un pic cu carcasa atat la despachetare cat si la impachetare. la atingere, carcasa are un feeling cel putin dubios (se aseamana foarte tare cu popularul “smirghel”), ceea ce nu e foarte confortant pentru mana. Porturile USB/FireWire sunt amplasate in partea superioara a carcasei si pot fi accesate ridicand partea superioara a mastii frontale. Un alt punct negativ al carcasei este faptul ca, ori de cate ori incercam sa mut carcasa inevitabil cadea usa (asa m-am ales si cu un deget umflat la picior, pentru ca nu degeaba au scris pe cutie “Thickest Aluminum Ever”). De asemenea, nu am inteles logica ciudata de a folosi un ventilator de 80mm pentru exhaust.
Acum a venit si momentul mult asteptat (probabil), si anume deschiderea panoului lateral si aflarea configuratiei exacte. Dar inainte de asta, trebuie sa va dezvalui o facilitate foarte interesanta a carcasei care i-a placut foarte mult colegului meu Razvan atunci cand a vazut carcasa: placa de baza este fixata pe panoul lateral iar acesta se poate deschide, aspect extrem de important pentru aceia dintre voi carora le place sa surubareasca des in interiorul sistemului.
CPU: AMD Phenom II X4 940 BOX
MB: ASUS M3A78-T
MEM: Kingston 2x2GB PC2-8500 5-5-5-15
VGA: ASUS EAX4870 1GB GDDR5 Dark Knight
HDD: Samsung 500GB SATA2, 16MB PMR Spinpoint F DT Series
ODD: Samsung SH-S222A/BEBE 22x DVD-RW
Card Reader: Sycron Smart Card Reader/Writer 52 in 1
PSU: Fortron Epsilon80Plus 500W
MOUSE: Logitech G9 Laser
KB: Logitech G15
Dupa cum se observa sistemul este baza pe platforma Dragon, fiind astfel bazat pe o solutie exclusiva AMD. Care ar fi motivele pentru care ati alege solutia completa AMD? Pai sa o luam pe rand:
– in primul rand aveti compatibilitatea asigurata intre componente, iar la un eventual upgrade de procesor sunt sanse destul de mari ca chipset-ul sa fie compatibil.
– posibilitati de overclocking hardware imbunatatite: aici este vorba de southbridge-ul SB750 si al sau ACC (Advanced Clock Calibration) care se stie ca imbunatateste overclocking-ul ca aproximativ 200-300MHz. Acest lucru este posibil prin conectarea directa a southbridge-ului la procesor.
– overclocking software usor si intuitiv: AMD OverDrive realizeaza overclocking-ul intregului sistem direct din Windows si se pare ca in unele cazul functioneaza overclocking-ul obtinut este mai ridicat decat cel posibil in BIOS.
Stiu ca liniutele de mai sus au sunat ca o prezentare de marketing a celor de la AMD, dar va asigur ca e compusa de mine si nu contine nimic neadevarat :).
Despre silentiozitate nu poate fi vorba, vinovatul principal fiind cooler-ul standard folosit pentru procesor. Problema nu este insa atat de grava, pentru cei cu urechea sensibila un cost suplimentar de 150RON pentru un cooler performant si silentios fiind o alegere care se impune. De asemenea, wiremanagement-ul este practic inexistent, firele fiind stranse dar nicidecum aranjate (functional sau estetic).
Overclocking
Procesorul AMD Phenom II X4 940 a fost overclockat pana la frecventa stabila de 3600MHz (200×18) cu un voltaj de 1.46v, pornind de la frecventa default de 3GHz (200×15). Daca se folosea alta racire aftermarket, mai mult ca sigur limita de frecventa crestea cu 100-200MHz. Surpriza la capitolul de overclocking a venit insa din partea placii grafice ASUS HD4870 1GB in varianta Dark Knight. Din experientele anterioare cu placile video ATI Radeon HD4870 echipate cu 1GB memorie GDDR5 folosind chipuri Qimonda stiam ca frecvente peste 950MHz (default – 900MHz) sunt foarte greu de obtinut. Eh, am reusit sa obtin 1075Mhz fara nici o problema si am gasit si explicatia: ASUS a modificat din nou BIOS-ul video (intocmai ca si la modelele TOP) alegand un set de latente mai relaxate. In ceea ce priveste overclocking-ul procesorului grafic (GPU), limita a fost atinsa in jurul valorii de 840MHz (de la frecventa default de 750MHz).
Procedura de test si rezultate
Pentru testarea acestui sistem a fost folosita o suita de 13 aplicatii cu aplicatii din cele mai diverse: jocuri, randari, calcul matematic, benchmark, etc. In cazul jocurilor rezolutia a fost stabilita la 1600×1200, o rezolutie cu aplicabilitate larga. Toate testele au fost rulate de 2 ori, o data pentru starea default a sistemului, iar o data pentru starea overclockata a acestui la valorile mentionate mai sus.
FutureMark 3DMark Vantage
Lansat in aprilie 2008, noul exponent al seriei 3DMark este complet dependent de DirectX 10, ruland exclusiv pe Windows Vista. 3DMark Vantage este compus din 4 teste obligatorii (2 pentru GPU si 2 pentru CPU/fizica), cat şi 6 teste aditionale (care nu influentează scorul final) al caror scop este acela de a evalua diversele capabilitati ale placilor video cat si scalarea acestora intre generatii.
FutureMark 3DMark2006
Desi nu mai e la prima tinerete, 3DMark 2006 inca este relevant in masurarea performantelor intregului sistem. Acesta a fost primul benchmark din seria 3DMark care a introdus testul de CPU obligatoriu, cu pondere in scorul final. Asadar, procesoarele cu mai multe nuclee au un avantaj vizibil in fata celor mai putin norocoasa la capitolul nuclee.
Company Of Heroes: Opposing Fronts
Strategia in timp real (RTS) Company of Heroes se desfasoara in timpul celui de-al doilea razboi mondial unde jucatorii trebuie sa lupta pentru eliberarea de sub stapanirea germana. Acesta este primul joc care foloseste noul motor grafic Relic, numit “Essence Engine” care include suport pentru iluminare HDR (High Dynamic Range), Shader Model 3.0, normal mapping, iluminare si umbre dinamice. Am folosit pentru testare versiunea DirectX 10, iar setarile jocului au fost pe High (Ultra unde a fost posibil).
Enemy Territory: Quake Wars
Shooter-ul la persoana intai Enemy Territory : Quake Wars se desfasoara in universul SF al familiei Quake si necesita colaborarea mai multor clase pentru a completa o anumita sarcina pe o harta. In modul single-player jucatorul castiga experienta care poate fi folosita pentru a cumpara imbunatatiri pentru clasa din care face parte. Jocul se bazeaza pe motorul Doom 3, elaborat de id Software, dar au fost introduse cateva facilitati dintre care MegaTextures este cea mai importanta (lumea exterioara este redata mult mai detaliat).
GTA IV
Imi amintesc cu drag cum jucam GTA: London in laboratorul de informatica pe niste Pentium-uri cu butonul de Turbo apasat. Acum seria Grand Theft Auto a evoluat si astazi ne putem juca GTA IV atat pe PC cat si pe cele mai populare console. Din pacate cerintele sale sunt mari, din cauza portarii oarecum stangace de pe consola pe PC, si poate fi considerat un benchmark dependent puternic de procesor.
World In Conflict
Actiunea strategiei in timp real (RTS) World in Conflict elaborata de Massive Entertainment se desfasoara in 1989 introducand jucatorul intr-un conflict imaginar in timpul colapsului Uniunii Sovietice. Motorul grafic Masstech al celor de la Massive foloseste din plin tehnici de detaliere care permit jucatorului sa apropie sau sa departeze scena, obtinand o redare de inalta fidelitate si cu un numar mare de efecte a luptelor. Am folosit benchmark-ul integrat in joc cu setarile la maxim si in mod DirectX 10.
Left 4 Dead
Folosind “batranul” motor grafic Half Life 2, Left for Dead arata foarte bine si a inregistrat in laboratorul nostru cel mai mare consum si cea mai mare caldura degajata din partea placilor video.
Far Cry 2
Far Cry 2 este bazat pe noul motor grafic Dunia, dezvoltat si implementat de UbiSoft. Acest motor grafic foloseste niste tehnici de afisare impresionante, cum ar fi iluminare HDR (High Dinamic Range) sau procedee de afisare a umbrelor in timp real (soft real-time shadows). Pentru testele noastre am folosit utilitarul de benchmark integrat ruland demo-ul “Ranch Medium”. Am testat folosind preset-ul Ultra High, iar modul de randare ales a fost DirectX 10.
Crysis Warhead
Timp de mai mult de 1 an, Crytek a avut prin Crysis jocul cu grafica cea mai solicitanta chiar si pentru sistemele entuziastilor. Acum, Crytek a lansat Crysis Warhead – urmarea fireasca a seriei. Jocul nou lansat urmareste aventurile lui Psycho, care s-a dus sa lupte pe partea opusa a insulei. Grafica este in mare masura la fel cu cea a jocului original, ceea ce ne intareste ideea ca Warhead este mai mult un expansion-pack de sine statator decat un joc nou. Pentru testare am folosit benchmark-ul Framebuffer Crysis Benchmark Tool pe harta ambush cu preset-ul ENTHUSIAST, DirectX 10.
Urmatorul test este POVRay, care foloseste o scena predefinita pentru a masura performanta procesorului. Acesta evidentiaza performantele sistemului de calcul in raytracing.
WinRAR, ajuns la versiunea 3.80, un program pe care il folosim cu totii zilnic foloseste intensiv atat procesorul cat si memoria sistemului. Astfel viteza de arhivare/dezarhivare fiind direct proportionala cu performantele acestora, dar si cu numarul de nuclee.
WPrime este printre putinele programe care chiar pot incarca la maxim 4 core-uri sau 8 core-uri, rezultatul scaland direct proportional cu numarul acestora. Scorul reprezinta timpul de calcul, deci mai bun este cel mai mic.
Cu totii cunoasteti urmatorul benchmark care calculeaza un numar prestabilit de zecimale ale numarului matematic “pi”. Ati ghicit, este vorba de SuperPI , un program indragit atat de overclockeri cat si de tweakeri.
Concluzie
Dupa cum se observa din rezultatele obtinute nu am avut probleme in nici un joc, toate fiind extrem de jucabile chiar daca rezolutia folosita, 1600×1200, nu este una modesta. De asemenea se poate observa beneficiul adus de procedeul de overclocking care variaza intre 20-30%. Trebuie mentionat un aspect foarte important pentru amatorii de silent computing insa; atat procesorul cat si ansamblu northbridge + southbridge s-au mentinut extrem de reci pe toata durata testului (chiar si in overclocking). Cand zic rece, ma refer la faptul ca southbridge-ul a stat in permanenta la 38-39 grade, iar northbridge-ul in jurul temperaturii de 45 grade.
Desi nu sunt gamer, stiu sa apreciez perifericele de calitate iar cateva vorbe despre Logitech G15 si Logitech G9 sunt necesare. Tastatura pot spune ca e reusita, tastele se apasa bine dar senzatia pe care o lasa este de fragilitate si da senzatia de un produs ieftin (desi nu e cazul studiind pretul) iar eu personal nu vad utilitatea acelui ecran LCD amplasat central in partea superioara. In schimb mouse-ul Logitech G9 este total altceva, impresionand de la senzor-ul laser performanta si precis, pana la senzatia materialului (vine cu 2 carcase: una fina ca de matase si una rugoasa, buna vara cand transpira podul palmei) si la sleeving-ul cablului. Totusi, pentru mana mea este destul de mic, tinand cont ca eu tin mouse-ul in mod “claw” dar m-am obisuit destul de repede cu el.
In final, impresia lasata de sistem este una destul de buna, umbrita doar de carcasa cu care nu m-am inteles deloc si de cooler-ul BOX folosit la racirea procesorului care s-ar putea sa-i nemultumeasca pe cei ce doresc silentiozitate.
Articolul poate fi comentat si pe CrazyPC.ro >>
Comentarii
Chiar imi place noul “AMD Dragon to the rescue”.
Amd-ul si-a imbunatatit destul demult imaginea cu noua platforma Dragon, in special dupa cum sublinia si Matose atat cu procesoarele din seria Phenom II pe care el le-a apreciat cat si cu placile video HD 4xxx . Cel putin asta este impresia care mi-au lasat-o mie avand si sansa sa ma joc putin cu un Phenom II 940. Parerea voastra care este ?
Sistemul este foarte bine echilibrat dar cei de la RHS au ales anticarcasa ideala – Spire Pininfarina. Ar fi putut alege o Akasa Infiniti care ofera mult mai mult spatiu, ventilatie superioara, necesara pentru HD4870.
Ionut, parerea mea e cea care am spus-o si in review. Desi nu este cea mai performanta solutie existenta pe piata, consider ca este o platforma echilibrata si cu anumite avantaje. Este vorba in primul rand de unitate in ceea ce priveste ansamblul placa de baza, procesor si placa video.
Ar mai fi mers o poza din lateral, sa scoata in evidenta “liniile” carcasei proiectata de celebra firma de design 😉
carcasa lasa de dorit. hardware-ul este ” a breath of fresh air” !
review-ul este excelent. felicitari !
ACEST PROCESOR AR AVEA PERFORMANTEL UNUI CORE I7 860 CU HT DEZACTIVAT DACA NU AR FI PUS PE AM3,SA NU UITAM CA PENTRU AM3 ESTE CONSTRUIT SI PENTRU DDR3 ESTE FACUT,FAPTUL CA MERGE SI CU DDR2 SI PE AM2+ E PENTRU CEI CE NU ISI PERMIT COSTUL UNEI PLATFORME AM3,NU AM GASIT NICAIERI PE NET ACEST PROCESOR TESTAT PE AM3 CHIAR SI IN TESTE COMPARATIVE CU I7 ERA FOLOSIT PE AM2+ CA SA PIARDA LOGIC NU INTELEG DE CE ???? SAU CRED CA STIM CU TOTI RASPUNSUL
Really good work about this website was done. Keep trying more – thanks!
Cele mai recente stiri
GamesCom 2024 – NVIDIA
Scris in 29 August, 2024.
GamesCom 2024 – ASRock ne arata gama de placi Intel Z890
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – be quiet!
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – ASRock ne arata gama de placi AMD X870 / X870E
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – DeepCool
Scris in 22 August, 2024.
Computex 2024 – Sharkoon
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – ASRock
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – EKWB
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – G.Skill
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – ID-Cooling
Scris in 11 June, 2024.
Articole Gaming
Alte articole
Syndication
Viziteaza-ne pe Facebook
Urmareste-ne pe Twitter
Vezi ce facem pe YouTube