Mushkin SSD 128GB Review
Acronimul SSD vine de la solid-state drive si in esenta e o memorie flash, de genul celor care se gasesc in USB stick-uri sau in card-urile pentru aparate de fotografiat; diferenta consta in principal in viteza de transfer, de la 5 pana la 20 de ori mai mare. Rolul unei unitati SSD e de a inlocui hard-disk-ul mecanic, care de la nastere a fost componenta cea mai lenta a unui calculator, iar avantajele SSD sunt mai mult decat binevenite: timpul de acces e practic inexistent fata de cele 8-14ms ale unui HDD modern, rata de transfer superioara si cu potential de crestere mult mai mare, consum de energie extrem de redus, robustete mult mai buna datorita lipsei pieselor in miscare, dimensiuni fizice mai reduse, durata medie de viata mai mare. Singurul impediment pentru a face mutarea la SSD chiar acum e pretul inca mare per GB, intre 8 si 20 RON; comparativ, un HDD de 500GB are pretul per GB in jur de 0.4RON, iar cel mai rapid HDD mecanic pentru desktop, WD VelociRaptor de 300GB costa in jur de 3RON/GB.
Memoria NAND nevolatila incorporata in SSD-urile actuale este de 2 feluri: SLC (Single-Level Cell) sau MLC (Multi-Level Cell). Tehnologia MLC permite stocarea a 2 biti de informatie in fiecare celula, fata de doar 1 bit de informatie permis de tehnologia SLC. Avantajul MLC il reprezinta capacitatile mari realizabile precum si pretul atractiv, dar ciclul de viata a unei celule este de aproximativ 10.000 de operatii citire/scriere. Acest incovenient este inlaturat in cadrul tehnologiei SLC care rezista la peste 100.000 de operatii citire/scriere, dar capacitatile mici si pretul mare (peste 5 euro per GB) nu fac SSD-urile bazate pe chipuri SLC foarte raspandite. Daca vitezele de citire sunt oarecum similare intre MLC si SLC, nu acelasi lucru putem spune si despre vitezele de scriere care sunt sensibil mai mari in cadrul SLC. Rata de eroare este ceva mai ridicata in cazul MLC din cauza densitatii mari de bit dar acest lucru poate fi ameliorat prin introducerea a 4 biti de corectie ECC (Error Correction Code). Spre deosebire, in cazul SLC, sunt folositi dar 1-2 biti ECC.
Alt parametru vital in cadrul unitatilor de stocare este timpul de acces, de cele mai multe ori caracteristica cea mai des simtita in cadrul utilizarii zilnice. Datorita faptului ca SSD-urile au un timp de acces in zona a 0.1ms (fata de 7-8 ms cat are cel mai rapid HDD mecanic cu 10.000 rpm), impresia directa e mult mai puternica decat datele tehnice de pe hartie si observi imediat “cum se misca” un sistem echipat cu SSD. Din cauza faptului ca chipurile de memorie care alcatuiesc un SSD trebuie dirijate de un controller, importanta acestuia e foarte mare si alegerea unui SSD trebuie facuta si dupa acest aspect. Pana acum, am intalnit implementate controllere de la Intel, JMicron, Samsung si Indilinx dar mai mult ca sigur ca in viitor vom intalni si alti producatori dornici de succes pe piata in continua dezvoltare a SSD-urilor. Cel mai performant controller este cel fabricat de Intel in special datorita suportului pentru NCQ (Native Command Queuing) cat si a eficientei mai mari in a distribui comenzile de citire/scriere astfel incat sa fie utilizate toate celulele de memorie in mod egal. Desi controller-ul JMicron JMF602 a fost bantuit de oarece probleme initiale (mai ales in conjunctie cu un controller de disk Intel, de genul ICH9/R sau ICH10/R), firmware-urile recente le-au rezolvat.
Dupa acesta scurta introducere este momentul sa ne indreptam reflectoarele catre subiectul testului nostru de astazi: Mushkin SSD 128GB. Acesta este, dupa cum ii spune si numele, un SSD cu o capacitate de 128GB bazat pe tehnologia MLC. Vitezele declarate de producator sunt 150MB/s la citire si 90MB/s la scriere, destul de promitator pentru categoria de pret din care face parte (aproximativ 1350RON pentru modelul de fata). Produsul este livrat intr-o cutie eleganta de aluminiu, care realizeaza si protectia dispozitivului in timpul transportului. Carcasa SSD-ului este construita integral din aluminiu, care ii confera soliditate dar si o buna disipare a caldurii. Controller-ul, ca de altfel si chip-urile de memorie flash provin de la Samsung. Noutate introdusa de Mushkin este posibilitatea de conexiune USB echipand in acest SSD-ul cu o mufa miniUSB, pe langa cele de SATA 2 si alimentare.
Am testat Mushkin SSD 128GB comparativ cu un HDD de generatie noua foarte performant, Hitachi Deskstar 7K1000 1TB 16MB cache. Sistemul pe care am efectual testele a fost urmatorul:
Intel Core 2 Duo E8400 @ 4200MHz
DFI LanParty UT X48 (ICH9R)
eVGA 8800ULTRA BlackPearl
2x2GB Mushkin XP2-8000
Antec TPQ-1000 1000W
Primul test folosit a fost clasicul HDTach 3.0.4.0 unde putem remarca rata de transfer sustinut foarte buna a SSD-ului cat si timpul de acces, raportat la 0.2ms.
Viteza de transfer burst este mai ridicata in cazul HDD-ului datorita cache-ului de 16MB prezent (SSD-urile nu beneficiaza in general de cache suplimentar, iar cele care au cache este de dimensiune mica integrat in controller). Aceasta viteza de transfer burst nu afecteaza atat de mult performanta, aceasta reprezentand defapt viteza de transfer intre cache-ul HDD/SSD si controller-ul de disc folosit (Intel ICH9R-ul integrat pe placa de baza, in cazul de fata).
Parand ca ofera ceva mai multe informatii si e mai adaptat la generatia noua de unitati de stocare, am decis sa introduc in test si rezultatele din HDTune Pro 3.1.
Aici putem observa si vitezele de scriere pentru diferite dimensiuni ale fisierelor. Putem observa din nou un comportament foarte bun al HDD-ului in testele de citire si scriere ale fisierelor mici (1MB), iar explicatia consta tot in absenta cache-ului pe unitatile SSD. Se observa faptul ca SSD-ul de la Mushkin respecta specificatiile inscriptionate pe cutie, oferind vitezele adecvate. Daca la vitezele de citire SSD-ul depaseste clar ruda sa mecanica, HDD-ul, la testele de scriere lucrurile stau cu totul altfel, HDD-ul fiind la egalitate in majoritatea testelor cu SSD-ul. Observam aici unul din dezavantajele tehnologiei MLC, cu siguranta un SLC ar fi stat mult mai bine la capitolul scriere.
Probabil ca v-ati plictisit de prea multe cifre si grafice astfel incat ultimul test este suita de teste HDD din PCMark Vantage. Aceasta ruleaza o serie de aplicatii folosite de fiecare dintre noi (pornirea Windows Vista, devirusare, rulare continut multimedia, etc) si returneaza in final un scor. Aici scorul obtinut de SSD-ul fabricat de Mushkin este de aproape 3 ori mai bun decat cel obtinut de HDD. Asta da spor de performanta…
In final am testat si conexiunea miniUSB prezenta pe SSD-ul Mushkin, iar rezultatele ne arata clar limitarea data de protocolul de transfer USB 2.0.
Concluzii
Pretul SSD-urilor se mentine inca la un nivel ridicat fata de cel al HDD-urilor clasice, dar totusi parca dupa testarea acestui SSD fabricat de Mushkin am senzatia ca produse cu adevarat performante au inceput sa apara si in zona accesibila. Este un produs solid care se comporta exact ca in specificatiile de pe cutie si care introduce posibilitatea de conectare la portul USB al calculatorului. Daca ar fi sa-mi cumpar SSD solutia pe care as adopta-o ar fi: SSD 64GB (sau solutia mai performanta: 2 x SSD 32GB in RAID 0) pentru Windows si programele principale si un HDD 1TB pentru stocare. In final pot decat sa-mi exprim speranta ca in viitor vom vedea SSD-uri din ce in ce mai ieftine si accesibile, cu capacitati de stocare din ce in ce mai mari.
Articolul poate fi comentat si pe CrazyPC.ro >>
Comentarii
sal. am si eu o intrebare.. ce stiti despre acel ‘mit’ cu uzarea lor rapida in timp ,care circula pe net ? (de ex . don’t put OS on ssd ..sau din cauza fisierelor gen cache etc..
ms
E clar ca asta e viitorul in materie de stocare, dar mai trebuie sa asteptam pana preturile vor ajunge la un nivel mai palpabil, in plus performantele actuale nu justifica diferente de pret.
Acest “mit” era valabil la primele generatii de SSD-uri lansate pe piata, dar acum o data cu maturizarea controller-elor aceasta problema a fost rezolvata in proportie de peste 90%. Cum? Prin implementarea unui algoritm de uzare uniforma a celulelor de memorie, nescriind de 2 ori informatie in aceeasi celula decat dupa ocuparea intregului spatiu disponibil.
“Prin implementarea unui algoritm de uzare uniforma a celulelor de memorie, nescriind de 2 ori informatie in aceeasi celula decat dupa ocuparea intregului spatiu disponibil.” Adica, dupa ocuparea intregului spatiu disponibil, incepe sa scrie peste informatia deja existenta?
Nu, adica daca ai un fisier care este actualizat sistematic, atunci controller-ul nu va scrie tot in locul de unde a fost sters ci va cauta alta locatie libera din memorie.
Am incercat si nu sunt extrem de multumit de el. Din intamplare am dat de descriere pe blog. Suna ciudat dar nu este nici bun dar nici rau 😀
practic uzura exista si se va manifesta in timp
duda care apare este alta…
uzura un ssd este mai mare decat a unui HDD
mai precis performantele unui sdd vor scadea o data cu timpul intr-un ritm mai rapid decat in cazul unui hdd, explicatia fiind cat se poate de simpla si este legata de modulul de lucru intern si de capacitate.
inca un dezavantaj al ssd-urilor vine din relativa imposibilitate a recuperarii datelor in caz de dezastru (daca la un hdd mai schimbi un platan, o placa logica, la ssd nu ai ce sa schimbi de cat vreun modul de memorie, lucru care nu e asa de usor si mai mult, nu inseamna ca ai recuparat si datele scrise pe acel modul.
solutia cum o vad eu este un sistem hibrid
parte ssd format de in 2-4 ssd-uri puse in raid 0 si un hdd de minim marimea matrici formate din sdd-uri ca miror
celebru raid 10(sau 10E)
Pingback: REVIEW: Mushkin SSD 128GB - Computer Games Forum
Pingback: REVIEW: Mushkin SSD 128GB | Gratis: Anunturi Gratis, Filme Gratis, Jocuri Gratis, Muzica Gratis
Pingback: VreauForum.com » Blog Archive » Mushkin SSD 128GB Review | lab501
Cele mai recente stiri
GamesCom 2024 – NVIDIA
Scris in 29 August, 2024.
GamesCom 2024 – ASRock ne arata gama de placi Intel Z890
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – be quiet!
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – ASRock ne arata gama de placi AMD X870 / X870E
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – DeepCool
Scris in 22 August, 2024.
Computex 2024 – Sharkoon
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – ASRock
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – EKWB
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – G.Skill
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – ID-Cooling
Scris in 11 June, 2024.
Articole Gaming
Alte articole
Syndication
Viziteaza-ne pe Facebook
Urmareste-ne pe Twitter
Vezi ce facem pe YouTube