Review AMD Ryzen 5 1600X & AMD Ryzen 5 1500X

Scris de: , in categoria: Featured Articles, Procesoare & Chipseturi, in 11 April, 2017.

Specs

 

 
Despre arhitectura noilor procesoare Ryzen 7 am vorbit pe larg in articolul de lansare din data de 2 martie, asadar nu voi mai relua aici acest subiect. Ryzen 5 este format tot din cate doua CCX-uri a cate 4 nuclee fiecare, avand dezactivate din fabrica 2 sau 4 nuclee, in functie de model. Pentru a nu debalansa structura CPU-ului si a nu stresa si mai mult comunicarea intre cele doua CCX-uri, dezactivarea nucleelor este realizata simetric, cate unul sau cate doua din fiecare CCX.

Mai exact, Ryzen 5 1600X este un model hexa-core cu 12 fire de executie ce are o structura 3+3 pastrand totusi cache-ul L3 de 16MB (la fel ca si Ryzen 7). Frecventele sunt pastrate la nivelul modelului de top Ryzen 7 1800X, adica 3.6GHz frecventa de baza (3.7GHz cu XFR) si 4GHz frecventa de Boost (4.1GHz cu XFR). Coborand mai jos in gama Ryzen 5 avem modelul 1500X ce vine cu 4 nuclee si 8 fire de executie, adoptand o arhitectura 2+2 dar pastrand aceeasi 16MB cache L3 ca si fratii sai mai mari. Desi multi ar fi vrut sa vada un model quad-core nativ cu doar un CCX functional acesta nu ar fi fost eficient pentru AMD, flexibilitatea in refolosirea die-urilor defecte de Ryzen 7 fiind mult mai mare cu abordarea actuala.

Frecventele lui Ryzen 7 1500X sunt de 3.5GHz atunci cand sunt utilizate toate nucleele (3.6GHz cu XFR) si 3.7GHz cu Boost (3.9GHz cu XFR care in acest caz este marit la +200MHz). Desi Ryzen 5 1500X ar fi trebuit sa fie tactat semnificativ mai sus decat modelele hexa si octo-core, arhitectura “Zen” nu permite – cel putin in momentul de fata – scalarea peste 4GHz in conditiile pastrarii voltajului si TDP-ului in conditii de siguranta. Cu o noua revizie vom vedea mai mult ca sigur procesoare quad-core native precum si frecvente de peste 4GHz, in momentul de fata inca se lucreaza la eliminarea bug-urilor si optimizarea performantei platformei AM4.

Pana la sfarsitul anului ar trebui sa scapam de acest sentiment de beta-testing pe care il simt utilizatorii timpurii al procesoarelor AMD Ryzen. Update-urile repetate de Windows 10 precum si cele ale catorva motoare de jocuri au mai uniformizat performanta in jocuri. Producatorii de placi de baza impreuna cu AMD lucreaza sa implementeze cele mai noi versiuni de AGESA ceea ce in momentul de fata elimina bug-uri si cresc performanta subsistemului de memorie, urmand ca pe viitor sa fie rezolvata compatibilitatea cu memoriile DDR4 aflate pe piata.

In ultima saptamana, dupa implementarea AGESA 1.0.0.4 de catre majoritatea producatorilor am putut vedea frecvente de 3200MHz pe aproape toate placile de baza, 3600MHz fiind de asemenea usor de obtinut pe placi de baza dotate cu generator de tact. Dupa cum am putut vedea si in studiul nostru de overclocking, frecventa memoriei este un parametru ce influenteaza performanta sistemului in mod decisiv, in mare parte datorita magistralei dintre cele doua CCX-uri ce ruleaza la aceeasi frecventa.
 

Comentarii

11 comentarii la: Review AMD Ryzen 5 1600X & AMD Ryzen 5 1500X

  1. bregelion a scris pe:

    AMD, jos palaria!

  2. sabiaculuneta a scris pe:

    frumoasa treaaba!
    – e posibil sa apara si posibilitatea deblocarii ca la phenomuri din 2 sau 3 in 4 nuclee ?
    – cred ca mergea si in i5 pus pe grafice, pentru o orientare mai buna.
    E bun mititelu de 1500x cred ca o sa inlocuiasca un batran 8320@4400 cu success.

  3. Monstru Post author a scris pe:

    avem in grafice si i5 si i3…

  4. sabiaculuneta a scris pe:

    mea culpa!
    -peste tot unde e scris 7600K am asimilat cu 6700 🙂 – varsta
    -performanta lui 7350K in joace e oarecum suparatoare pentru 1500x :(, pe ala l-am vazut correct!

  5. hizo a scris pe:

    Felicitari pt articol, felicitari AMD pt revenire!
    Concurenta-i relansata si pe segmentul asta de piata, asteptam ascutirea luptei de clasa, transpusa in finetzuri de stil si, de ce nu, in reduceri de preturi.
    Pe alt segment, Intelul prin Pentiumul 4560 a aratat ca se poate…

  6. Paul a scris pe:

    Of, of si prapaditu de i3 overcklocat e mai bun decat un 1600x sau chiar 1700 in jocuri….

  7. Monstru Post author a scris pe:

    Vezi totusi ca prapaditul ala e overclockat la 4.5GHz si costa 800 RON, nu este orice i3 🙂

  8. Paul a scris pe:

    Si totusi chiar si la 800ron si 4,5ghz un dual core bate sau e la egalitate cu un hexacore sau octacore (1700) new gen, in jocuri, deci of of Amd….

  9. Bogdan a scris pe:

    Din ce vad eu, acel “prapadit” de i3 ii cam sufla in ceafa si i5-ului ba chiar si i7-lui in jocuri, deci despre ce vorbim?? Stii ce inteleg eu din toata chestia asta? Ca dezvoltatorii de jocuri si-au batut joc de noi ani la randul, daca un dual core cu 4 fire de executie a ajuns sa fie “aproape” la fel de performant ca un quad core cu 8 fire de executie. Deci ce rost are sa comparam o masina de 60 de cai cu una de 600 daca oricum suntem limitati la 60 de km\h? Sa speram totusi ca de aici incolo vom vedea tot mai des jocuri care sa beneficieze tot mai mult di mai eficient de forta de procesoare de care dau dovada procesoarele din ziua de azi.

  10. Paul a scris pe:

    Cred ca prin lansarea Ryzen, Amd a vrut sa forteze oarecum dezvoltatorii sa produca jocuri ce folosesc multe threaduri decat sa incerce sa bata Intel la ce sunt ei buni, adica ipc si frecventa.
    Dar deja procesoarele multithread sunt demult pe piata si nu pare ca s-au facut progrese mari in folosirea eficienta a tuturor threadurilor, mai ales in jocuri.
    Probabil pt dezvoltatori e destul de complicat si ineficient sa faca o aplicatie, un joc, in care fiecare nucleu sau thread al procesorului sa prelucreze in acelasi timp si in full load parti diferite ale codului.

  11. Yanis Bot a scris pe:

    Incercati voi sa dezvoltati un joc AAA intrun limbaj ca C++ (tehnologie veche de 50 ani, folosita de toti producatorii, construita fara multithreading in minte) care sa permita paralelism agresiv fara sa iti faca crash jocu din 5 in 5 minute. E foarte greu sa programezi in paralel ceva low-level ca si un motor grafic.

Lasa-ne un comentariu: