Review – AMD Ryzen 7 5800X3D
3D Cache
Si totusi, despre ce discutam? Ei bine, asa cum stiti, incepand cu seria Ryzen 3000 cei de la AMD au trecut la o topologie de tip chiplet, controller-ul de memorie, controller-ul PCI-E si generatorul de tact fiind pozitionate intr-o pastila separata, denumita cIOD, fabricata in litografie pe 12nm, in timp ce nucleele efective ale procesorului, impreuna cu memoria cache, sunt organizate in pastile denumite CCD, fabricate in litografie pe 7nm.
Fiecare CCD (pastila din siliciu) contine doua unitati CCX, fiecare unitate CCX fiind echipata cu 4 nuclee (8 fire de executie) si 16MB cache L3. Asta inseamna ca fiecare pastila de siliciu contine 8 nuclee (16 fire de executie) si 32MB cache L3, pentru un maxim de 16 nuclee (32 fire de executie) si 72 MB Gamecache, in cazul lui AMD Ryzen 9 5950X.
De exemplu, AMD Ryzen 7 5800X este echipat cu 8 nuclee si 16 fire de executie, cu o frecventa de baza de 3.8GHz si o frecventa maxima de 4.7GHz, 36MB Gamecache si un TDP de 105W. In urma testelor si studiilor efectuate de-a lungul anilor, cei de la AMD au ajuns la concluzia ca o crestere a cantitatii memoriei cache ar avea un impact pozitiv asupra performantei in jocuri. Problema este ca memoria cache ocupa destul de mult spatiu pe pastila de siliciu, o cantitate mai mare de memorie cache fiind imposibil de pozitionat traditional intr-un CCD fabricat in litografie pe 7nm.
Si cum pentru noile procesoare bazate pe arhitectura Zen 4 si procesul de fabricatie in litografie pe 5nm mai avem de asteptat pana in toamna, cei de la AMD au gasit o alta solutie pentru a tripla cantitatea de memorie cache L3. Astfel, peste cei 32MB cache L3 existenti, cei de la AMD au mai adaugat un strat de siliciucare contine 64MB cache L3, interconectat cu ajutorul unor microcontacte de cupru. Datorita contactului direct intre memoria cache L3 prezenta pe suprafata CCD-ului si memoria adaugata in stratul superior, sistemul de operare si aplicatiile au acces la 96MB cache L3, acesta fiind vazut de catre sistemul de operare ca o singura unitate de memorie.
Desigur, tehnologia 3D cache are si unele dezavantaje, cum ar fi faptul ca memoria 3D cache si nucleele procesorului utilizeaza aceeasi tensiunea de alimentare, iar in conditiile in care memoria 3D cache nu suporta o tensiune mai mare de 1.35v, nucleele procesorului sunt limitate la o frecventa de baza de 3.4GHz si o frecventa boost de 4.5GHz. Asta inseamna de asemenea ca AMD Ryzen 7 5800X3D nu poate fi overclockat, ceea ce trebuie sa recunoastem ca reprezinta o noutate pentru un procesor AMD Ryzen.
AMD Ryzen 7 5800X3D este compatibil cu toate placile de baza X570, X570S si B550, cu conditia sa instalati un BIOS care aduce suport pentru AGESA V2 1.2.0.6b. Nu in ultimul rand, procesorul ar trebui sa isi faca aparitia in magazine pe 20 Aprilie, MSRP-ul recomandat fiind de 449 USD.
Comentarii
“oare cum ar arata cu procesor cu 16 nuclee si memorie 3D cache?”
Arată foarte bine, dar sensibil mai scump. Din păcate se va mări diferența de performanță dintre nivelele de preț, nu neapărat din cauza costurilor de producție. Automatizarea dezvoltării și testării cipurilor este matură și reduce time-to-market . Cel mai probabil din motive externe (financiare, macroeconomice, politice etc )
Modalitatea de calcul a consumului mi se pare total nepotrivita, e ca si cum ai zice ca o masina consuma 80 litri la suta, pt ca am stabilit noi ca ala este reperul: consumul maxim in conditii extreme si cu probabilitate destul de mica de a se intampla in viata de zi cu zi (pedala la podea cand esti intr-o depasire riscanta).
Pai daca punem consumul maxim, hai sa il punem si pe cel minim … s-ar putea sa avem surprize majore: https://www.youtube.com/watch?v=4F2z3F64o94
Am avut un AMD Ryzen 3950X care consuma in idle, doar CPU, 28W (nu mai punem si chipsetul X570 cu inca 15W). Comparativ un Intel Core i9-12900 consuma idle 3W (iar chipsetul Z690 inca 6W). Deci vreo 34W diferenta in idle. Cum nu toata lumea sta sa faca randari si sa foloseasca procesorul la 100% tot timpul, pentru o utilizare normala (browsing, filme, gaming, programare) 70-80% din timp procesorul va sta in mod idle (low power C-states) … iar daca sistemul sta pornit multe ore, diferenta va fi notabila la factura de curent electric.
In concluzie, pentru a fi relevant consumul de curent, ar trebui inclusa valoarea medie pe parcursul rularii suitei de teste (HWiNFO64 este de ajutor aici). Valorile minime si maxime sunt utile pentru a avea o imagine mai clara a ceea ce se intampla. Imi aduc aminte de nVidia 8800GTS 320M, temperatura maxima a placii aleia in jocuri era de 80 grade … idle, pe desktop, la fel :))
Daca 80% din timp nu folosim procesorul, atunci nu prea are rost sa cumparam 3950X sau 12900K.
Doi la mana, nu este vorba de consum de curent, este vorba de ce sursa avem nevoie pentru sistem. Consum mai mare = sursa mai puternica
Cele mai recente stiri
GamesCom 2024 – NVIDIA
Scris in 29 August, 2024.
GamesCom 2024 – ASRock ne arata gama de placi Intel Z890
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – be quiet!
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – ASRock ne arata gama de placi AMD X870 / X870E
Scris in 22 August, 2024.
GamesCom 2024 – DeepCool
Scris in 22 August, 2024.
Computex 2024 – Sharkoon
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – ASRock
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – EKWB
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – G.Skill
Scris in 11 June, 2024.
Computex 2024 – ID-Cooling
Scris in 11 June, 2024.
Articole Gaming
Alte articole
Syndication
Viziteaza-ne pe Facebook
Urmareste-ne pe Twitter
Vezi ce facem pe YouTube