Review – Creative Sound Blaster AE-9

Scris de: , in categoria: Diverse, in 16 December, 2019.

OPAMP rolling

 

 

 

In configuratie de fabrica, AE-9 foloseste doua OPAMP-uri JRC 2114D pentru conversia din curent in tensiune (I/V), in timp ce pentru conversia din diferential in single-ended foloseste pe fiecare canal cate un NE5534 de la TI pe post de buffer diferential si totodata LPF pentru a filtra aberatiile cu frecventa inalta capatate pe parcurs. Desi sunt solutii accesibile, implementarea si topologia circuitului alese de Creative fac ca aceasta combinatie sa sune bine, fara nici un fel de probleme evidente. Bineinteles, intotdeauna este loc de mai bine prin urmarea am scos de la naftalina colectia mea de OPAMP-uri ramasa din zilele in care proiectam si construiam DAC-uri in timpul liber. Din cele peste 150 de modele le-am ales pe acelea care pot fi folosite in aceasta aplicatie, avand totodata grija la compatibilitatea cu tensiunea de alimentare setata de Creative (simetrica +10.8v si -10.8v).

Creative au si o pagina cu un tutorial pentru acest proces, unde recomanda cateva combinatii, insa noi vom incerca mai multe testand OPAMP-uri de referinta cum ar fi OPA627AU, LT1028ACN, AD797BRZ, LM4562, OPA2132P sau LME79710, dar si modele aparute ceva mai recent. Daca montam un OPAMP in slot asta nu ne garanteaza si functionarea sa fara probleme, de exemplu OPA1612 montat in etapa de conversie I/V a generat foarte mult zgomot de fond, prin urmare a fost scos din teste.

  • OPA2107 (I/V) + OPA627AU (buffer / LPF)

– usoara pierdere in frecvente joase (bass) fata de configuratia stock, simtita mai ales pe Ying Yang Twins – The Whisper Song
– castiga in claritate si liniaritate pe medii si medii inalte, saxofonul, vioara si vocea exceland
– fata de configuratia default se simte o pierdere de soundstage si separare a sunetelor, insa compenseaza prin sinergia foarte buna intre instrumente si voci

  • MUSES8920D (I/V) + OPA627AU (buffer / LPF)

– frecvente joase si medii joase de exceptie, clare si curate
– usoara lipsa a detaliilor pe frecvente inalte, insa inaltele sunt placute si deloc deranjante la volum ridicat
– per total o combinatie reusita, insa ar putea sa deranjeze prin soundstage-ul destul de restrans comparativ cu configuratia stock
– ca si in prima configuratia testata, se simte si aici caldura specifica pentru OPA627AU

  • MUSES8920D (I/V) + LT1028ACN (buffer / LPF)

– o combinatie ce reda dinamismul, soundstage-ul si detaliile
– LT1028ACN vine cu un sunet mai rece si analitic, prin comparatie cu OPA627AU
– nu pot spune ca lipseste nimic acestei combinatii, insa posibil ca pe unii sa-i deranjeze caracterul mai rece si nemilos al lui LT1028ACN

  • MUSES8920D (I/V) + AD797BRZ (buffer / LPF)

– AD797BRZ surprinde prin bass-ul carnos si bine controlat
– nu lipsesc detaliile, rapiditatea si soundstage-ul (Phoenix – Negru Voda)
– vocile si instrumentele suna natural, ambitusul lui Katie Melua din melodia “The one I love is gone” iese la suprafata si suna excelent
– e clar ca AD797BRZ suna cel mai bine pana acum in pozitia de buffer / LPF, nu degeaba este recomandat si de ESS in datasheet de implementare pentru ES9038

  • OPA1656 (I/V) + AD797BRZ (buffer / LPF)

– semnatura sonora este similara cu combinatia anterioara, insa OP1656 vine cu mai multa vivacitate si energie fata de MUSES8920D
– pana acum este combinatia care suna cel mai bine, pentru mine cel putin
– avem bass-ul carnos dat de AD797BRZ si detaliile care vin din energia si rapiditatea lui OP1656

  • LM4562 (I/V) + AD797BRZ (buffer / LPF)

– pretul mic si rezultatele bune de-a lungul timpului a promovat LM4562 (similar LME49720) in topul preferintelor audiofililor
– de la primele acorduri observam faptul ca LM4562 impinge usor in spate frecventele joase, un lucru putin deranjant dupa MUSES8920D si OP1656 care ne-au surprins cu bass-ul lor, mai ales combinate cu AD797BRZ
– in rest, aceasta combinatie da dovada de liniaritate si soundstage destul de extins
– o combinatie placut de ascultat insa as fi preferat ceva mai mult detaliu si spatiu intre instrumente

  • OPA2132P (I/V) + LME49710 (buffer / LPF)

– o combinatie corecta si cinstita care combina caldura si naturaletea Burr Brown cu liniaritatea si raceala lui LME49710
– nu se remarca nici o problema dar nici nu pot spune ca exceleaza la vreun capitol, as fi simtit nevoie de mai multe detalii si finete
– aceasta combinatie este data ca exemplu si pe site-ul Creative, fiind un upgrade accesibil fata de echiparea de fabrica

  • AD8599 (I/V) + AD797BRZ (buffer / LPF)

– AD797BRZ a fost pana acum campionul nostru pentru pozitia de buffer / LPF, bass-ul carnos si caldura naturala il face imbatabil
– in pozitia de convertor I/V am pus AD4599, un OPAMP destul de recent pe piata insa care da dovada de detalii, soundstage si energie
– am incercat AD4599 imperecheat si cu OPA627 in pozitia de buffer insa in aceasta topologie, folosind castile noastre de test, pur si simplu OPA627 nu se regaseste (probabil topologie, voltaj de alimentare, impedanta de intrare in amplificatorul de casti, etc)
– pentru Creative AE-9, aceasta combinatie vine cu instrumente bine definite, aerisite dar si cu voci cu o dinamica deosebita.

 

OPA2132P este un OPAMP care a facut legenda pentru pretul mic (50lei / buc) si sunetul bun, insa in acest caz el nu a stralucit, MUSES8920D vine cu un pret de aproximativ 40lei / buc si ofera rezultate mult peste medie. Situat in I/V cu AD797BRZ (60lei / buc) in pozitia de buffer / LPF este una din cele doua combinatii pe care eu le recomand pentru Creative AE-9. Cealalta combinatie implica newcomer-ul AD8599 (33lei / buc) in pozitia de I/V si AD797BRZ in pozitia de buffer / LPF. Sunetul este un lucru subiectiv, asadar nu stiu daca aceste combinatii sunt potrivite si pentru voi. Situatia se poate schimba in cazul in care folosim alte casti sau un sistem dedicat amplificator + boxe.

 

Comentarii

4 comentarii la: Review – Creative Sound Blaster AE-9

  1. Laur a scris pe:

    Interesanta comparatia de OPAMP. Mi-ar fi placut sa aud de la cineva cum s-ar comporta la reproducerea fisierelor MQA, folosind in test playerul Audirvana. Un NU Audio Pro e un competitor de luat in seama. Din pacate nu-mi ramane decat sa astept rabdator asezarea pretului dar si aparitia competiei de la EVGA. Multumesc!

  2. Daca pretul nu ar fi o problema, s-ar merita incerca aceasta placa cu OPAMP-uri Burson?

  3. George a scris pe:

    Stiu ca opa627 e mono, se folosesc doua opa627 sau doar unul?

  4. Monstru a scris pe:

    George – aprobam comentariile manual, dureaza o perioada pana apar, nu trebuie sa te sperii (am vazut ca ai pus intrebarea de mai multe ori).

    Legat de intreabarea ta, il voi lasa pe Matei sa raspunda, tinand cont ca el a testat placa de sunet.

Lasa-ne un comentariu: