Review – AMD Radeon RX 5700 XT & AMD Radeon RX 5700

Scris de: , in categoria: Featured Articles, Placi video, in 7 July, 2019.

AMD Radeon RX 5700 XT

De cati ani de zile testez produse hardware, nu cred ca pana acum sa fi avut o vara mai aglomerata si mai plina de lansari asa cum s-a intamplat anul acesta. Da, am mai vazut lansari de procesoare vara, chiar anul trecut, ba chiar si procesoare si placi video lansate aproximativ in acelasi timp (ma gandesc acum la Threadripper si Vega). Totusi, din cate imi aduc eu aminte, atunci am avut parte de cateva zile intre lansari, astfel incat am abordat subiectele in ordine, dar cel mai important… atunci nu aveam nici o lansare Nvidia cu cateva zile inainte.

Nu in ultimul rand, de aceasta data procesoarele AMD primesc atentia cuvenita din partea producatorilor de placi de baza, astfel incat am fost efectiv asaltati cu noi modele. Iar in conditiile in care platforma X570 aduce o mare noutate, mai precis PCI-E 4.0, avem de-a face cu noutati importante si la capitolul stocare, subiect care trebuie de asemenea abordat corespunzator.

In aceste conditii, va spun sincer ca am avut de-a face cu un volum sisific de munca intr-un timp mult prea scurt si chiar daca nu m-am dezlipit de platforma de teste saptamani la rand, nu am scapat nici o secunda de senzatia ca lucrez contra cronometru, intr-o lupta cu timpul pe care nu am cum sa o castig.

Mai mult decat atat, anul acesta a venit momentul sa schimbam platforma de teste pentru procesoare si sa aducem metodologia de teste la zi, ceea ce implica un volum si mai mare de munca. Problema este ca in momentul in care apar procesoare noi cu adevarat interesante, poti lua in calcul si schimbarea platformei de teste pentru placi grafice si inlocuirea unor jocuri mai vechi cu ultimele iteratii ale francizei.

Din pacate insa, acest lucru nu este posibil chiar in momentul in care noile procesoare se lanseaza, motiv pentru care schimbarea platformei de teste VGA va trebui sa mai astepte putin, aspect care ma nemultumeste, pentru ca am pregatit deja jocuri noi, asa cum ati putut vedea in review-ul dedicat procesoarelor AMD Ryzen din seria 3000.

Ei bine, acesta este contextul in care ia nastere articolul de fata, dupa o lansare Nvidia care aduce un suflu de aer proaspat seriei RTX si o lansare de procesoare AMD care poate fi considerata pe buna dreptate cea mai importanta lansare de procesor a anului. Si nu ma intelegeti gresit, lansarea unei noi arhitecturi AMD are o importanta cel putin la fel de mare, Navi fiind asteptata cu sufletul la gura de majoritatea fanilor AMD.

Insa pozitionarea produselor fata de concurenta este complet diferita fata de ceea ce vedem in cazul procesoarelor, iar ultimele doua mari lansari AMD la acest capitol (Vega si Radeon VII) nu putem spune ca au avut un impact prea mare in practica, datorita stocurilor destul de limitate. In aceste conditii, Navi risca sa devina ratusca cea urata a lansarilor din Iulie 2019, ceea ce nu ar fi corect, deoarece avem de-a face cu o serie de noutati importante la nivel arhitectural. Nu in ultimul rand, Navi nu inseamna numai RX 5700 XT si RX 5700, zeci de milioane de console next-gen urmand sa utilizeze aceasta arhitectura, prin urmare merita toata atentia noastra.